Hamilelikte Halsizlik, Yorgunluk ve Çözüm Önerileri

Hamilelikte halsizlik sıklıkla yaşanılabilen ve yaşanması durumunda hastanelere başvurulması gereken önemli bir sağlık sorunudur. Gelin, hamilelikte aşırı yorgunluk problemini önlemek için derlediğimiz önerilere hep beraber göz atalım.

Hamilelik süreci, vücudun geçirdiği hormonal ve fiziksel değişimlerle birlikte gelen yorgunluk ve halsizlik problemlerinden ötürü oldukça sancılı bir hale gelebilir. Anne adaylarının bu süreci kolaylaştırmak adına kilit noktaları gözeterek vücutlarının sesini dinlemeleri oldukça büyük önem teşkil edebilir. Bolca dinlenmek, hafif egzersizler yapmak, sağlıklı ve dengeli beslenmek gibi adımlarla hamilelikte yorgunluk problemi rahatça çözülebilir.

Hamilelikte Halsizlik Neden Olur?

Hamilelik süreci boyunca kadın vücudunda birçok farklı değişiklik gözlemlenir. Hamilelikte uyku hali ve yorgunluk problemlerinin temel sebepleri vücuttaki hormonal, fiziksel ve duygusal değişiklikler olarak sıralanabilir. Artan östrojen ve progesteron seviyesi, kan basıncının düşmesi, sıkça bölünen uyku, sindirim problemleri, sabah bulantıları, anksiyete, bel ve rahim ağrıları gibi birçok değişiklik hamilelikte aşırı halsizlik problemi yaşanmasına neden olur. Aynı zamanda gelişmekte olan fetüs ihtiyacı olan temel besin maddelerini anne vücudundan karşılarken, anne vücudunda yorgunluk problemi ortaya çıkar.

Hamilelikte Halsizliğe Ne İyi Gelir?

1. Bolca dinlenin: Her ne kadar kulağa oldukça sıradan bir tavsiye gibi gelse de yatak istirahati hamilelikte halsizlik problemini çözmek için oldukça etkili bir yöntemdir. Hamileliğin hem fiziksel hem de zihinsel olarak yorucu bir dönem olduğu barizdir. Akşamları yatağa normalden biraz daha erken giderek ya da gün içinde yapacağınız şekerlemelerle vücudunuzu daha dinç bir hale getirebilirsiniz. Aynı zamanda yapacağınız bu şekerlemeler; gece lavaboyu kullanma ihtiyacı, bebeğinizin karnınızı tekmelemesi gibi sebeplerden uykunuzun defalarca bölünmesini de telafi edebilir. Diğer yandan aşırı dozda uykudan sakının, bu sizi daha da yorgun hale getirir.

2. Programınızı rahatlatın: Eğer iş yükünüz ve diğer gün içi aktivitelerinizin sizi tükettiğini hissediyorsanız, geçici bir süreliğine programınızı daha az yoğun hale getirerek kendinizi rahatlatabilirsiniz. Ev ve profesyonel hayatınızda çok fazla fiziksel ve mental sorumluluk gerektiren işleriniz için aile ve arkadaşlarınızdan destek istemek hamilelikte halsizlik probleminizi çözmenize yardımcı olur. Planlarınızı iptal etmekten çekinmeyin, hamilelik sürecinde önemli olan tek şeyin siz ve bebeğinizin sağlığı olduğunu unutmayın.

3. Hafif egzersizler yapın: Hafif tempolu yürüyüş gibi sizi fazla yormayacak ufak egzersizler -doktorunuz tarafından aksi belirtilmediği sürece- sizi daha enerjik hissettirerek hamilelik sürecinize fayda sağlar.

4. Kafein tüketimini kısıtlayın: Uyku düzeninizi bozacağından ve stres seviyenizi arttırarak modunuzu etkileyeceğinden hamilelik sürecinde kafein tüketiminizi azaltmakta fayda vardır.

5. Kendinize zaman ayırın: Sağlıklı bir vücudun, dolayısıyla sağlıklı bir hamilelik sürecinin stresten uzak bir zihne sahip olmaktan geçtiğini unutmayın. Kendinize bol bol zaman ayırın, sakin bir müzik eşliğinde kitap okumak gibi aktivitelerle kendinizi rahatlatın ve günlük hayatınızda stresi minimum seviyeye indirmek için çabalayın. Stresin hem zihinsel hem de fiziksel olarak hamilelik sürecinizi zorlaştıracağını unutmayın.

6. Sağlıklı bir diyet programı uygulayın: Fetüs gelişimi boyunca temel besin ihtiyaçlarını anne vücudundan karşılar. Bu yüzden hem bebeğinizin gelişimini en sağlıklı hale getirmek, hem de bu zorlu süreçte kendiniz için gerekli olan temel besin maddelerini doğru oranda bulundurmak için sağlam bir beslenme düzeninizin olması gerekir. Özellikle metabolizmanızı yavaşlatacağından dolayı şeker ve kafeinden uzak dururken; bolca vitamin ve mineral içeren besinler tüketmelisiniz. Beslenme planınızı oluştururken mutlaka doktorunuza danışın, vücudunuzun sağlık durumunu gözeterek sizin için en doğru kararı verir.

7. Bol su için: Dehidrasyon, hamile olsanız da olmasanız da vücudunuzun en büyük düşmanlarından biridir. Günde en az 8-10 bardak su içmek halsizliği önlemek adına dikkat edilmesi gereken konulardandır. Aynı zamanda taze sıkılmış meyve suları da hem içerdikleri vitaminler, hem de bol su oranları nedeniyle bu süreçte size gayet yardımcı olur.

Hamilelikte Halsizliğe İyi Gelen Yiyecekler Nelerdir?

Hamilelikte yorgunluk probleminin üstesinden gelebilmek için sağlıklı bir diyet programı uygulamanız gerektiğinden bahsettik, şimdi daha detaylı bir şekilde halsizliğe iyi gelen yiyeceklerden bahsedelim. Başlamadan önce sizin için en uygun diyete sadece doktorunuzun karar verebileceğini ve beslenmenizle ilgili bütün kararları kendisine danışmanız gerektiğini hatırlatmak gerekir.

Yeşil yapraklı sebzeler: Yeşil yapraklı sebze tüketimi; bolca demir, B vitamini, protein ve magnezyum bulundurduklarından hamilelikte yorgunluk problemini çözmekte oldukça önemli bir konumdadır. Bazı spesifik yeşil yapraklı sebzeler ise bolca C vitamini barındırdığından, demir emiliminde sindirim sisteminizin sağlıklı bir şekilde çalışmasına katkıda bulunur.

Yulaf: Yulaf, enerji seviyenizi gün boyunca yüksek tutmak için ideal bir besin maddesidir. Yoğurt ya da süt eşliğinde çeşitli taze meyvelerle süsleyerek hazırlayacağınız yulaf kaseleri, sizin için hem lezzetli hem de besleyici bir öğündür. Yüksek oranda demir, B vitamini ve birçok mineral daha içeren yulaf; özellikle sindirim problemlerinin çözümünde büyük etki gösterir.

Muz: Barındırdığı sayısız vitamin, mineral ve karbonhidrat sayesinde hızlı bir şekilde enerji verir. Aynı zamanda potasyum bakımından zengin olmasıyla hem yorgunluk, hem de kas ağrılarına iyi gelir; kan şekerinizi sabitlerken zihinsel olarak rahatlamanıza da yardımcı olur.

Kuruyemiş: Magnezyum, E vitamini ve potasyum gibi bir çok önemli mineral bakımından zengin olan kuruyemişler; besleyiciliklerinin yanında tok kalmanıza da yardımcı olur.

Karpuz: Karpuzun vücudunuza en önemli faydasını özellikle yaz aylarında artan su ihtiyacını karşılaması olarak nitelendirebiliriz. Herkes tarafından kabul edilmiş lezzetinin yanı sıra, içerdiği yüksek orandaki su miktarıyla ferahlatıcı bir etki de yaratır.

Enginar: Enginar, inanılmaz bir demir kaynağı olmasıyla bize göz kırpan bir sebzedir. Aynı zamanda içerdiği B vitamini çeşitleriyle vücudunuzun hormon ve enzim üretimine katkı sağlar.

Yumurta: Hamilelik sürecinde yumurta tüketimi vücudunuz için gerekli birçok amino aside ev sahipliği yapmasından ötürü fazlasıyla önerilir. Aynı zamanda dilimlenmiş sebzeler ve peynirle yapacağınız omlet; size hızlı, besleyici ve oldukça lezzetli bir öğün sunacaktır.

Hamilelikte yorgunluk probleminizin artması durumunda doktorunuza danışmanız gerektiğini ve sağlığınıza dair karar alabilecek tek yetkilinin kendisi olduğunu unutmayın. Sağlıkla kalın!

Sevebileceğiniz yazılar

Resim
mustela-annelerin-beslenmesi
HAMİLELİK

Doğuma hazırlanmak

Uzman Tavsiyesi: Beslenme

Resim
advice nourir mini
HAMİLELİK

İlk ayki duygular

Dokuz ay boyunca iyi beslenin: üç kural

Resim
advice jambe legere mini
HAMİLELİK

İç huzuru

Hafif bacaklar... Yalnızca üç adımda ve göz açıp kapayıncaya dek!